LINKEDIN HALTUUN - ALOITTELIJAN OPAS

LinkedIn, sosiaalinen media jossa kaikkien tulisi olla, mutta jota harva osaa käyttää oikein. VMP:n sosiaalisen median asiantuntija Ellen Into kertoi meille miten pääset askeleen lähemmäksi unelmatyötäsi.


Step 1. Rakenna houkutteleva profiili

Profiilin tulisi olla ehjä kokonaisuus, eli sen tulee olla linjassa alusta loppuun saakka. Oletko LinkedInissä hakemassa töitä, verkostoitumassa vai kenties myymässä omaa ideaasi? Kun strategia on selvillä on myös kokonaisuus helpompi rakentaa.

Kun punainen lanka on olemassa, on aika tehdä profiilistasi myyvä.  Unohda hämärät selfiet ja pyydä vaikka ystävää ottamaan ammattimainen kasvokuva profiiliisi. Kansikuvalla pystyt erottautumaan muista hakijoista. Jos sinulla on tapana kompastella oikeinkirjoituksen kanssa, pyydä ystävää lukemaan profiilisi läpi. Yhdyssana- ja kirjoitusvirheet eivät anna ammattimaista kuvaa.

Kuten monet luulevat, tärkein osa profiilissasi ei suinkaan ole taustojesi kertominen. Entiset työtehtävät ja koulutuksesi on hyvä mainita ja niiden yhteyteen kannattaa lisätä kuvaus työtehtävistä ja käyttämistäsi ohjelmista. Työnhaun kannalta on kuitenkin tärkeämpää kuvailla konkreettisia onnistumisiasi. Voit esimerkiksi kertoa miten onnistuit kasvattamaan nettisivujen liikennettä 150% tai kuinka myyntiluvut nousivat X ajassa. Näin annat rekrytoijalle mahdollisuuden nähdä konkreettiset onnistumisesi ja samalla todistat osaamistasi.
Kun profiilin ulkoasu on kunnossa on aika panostaa yhteenvetoon. Aloita teksti lennokkaasti, jotta rerytoija haluaa lukea esittelytekstisi loppuun. LinkedIn niinkuin muutkin nettisivut ovat hakukoneoptimoituja. Yhteenvetoon kannattaa ripotella alasi tärkeitä termejä ja kuvailla niiden kautta osaamistasi. Yhteenvedon lisäksi kannattaa personoida myös profiilisi otsikko eli head line. Kirjoita otsikkoosi esimerkiksi ”looking for new challenges in marketing” ja lisää perään puhelinnumerosi ja emoji, jolla erotut joukosta.


Step 2. Kasvata verkostoasi

LinkedIn on ammatillisen verkostosi koti. Kasvata verkostoasi ystävillä, entisillä työkavereilla tai sinua kiinnostavilla ihmisillä. Jos et tunne lisäämääsi henkilöä henkilökohtaisesti, mutta olet kiinnostunut verkostoitumaan hänen kanssaan kannattaa pyyntöön lisätä lyhyt saateteksti. Muutama sana kuten ”Hei, näin mielenkiintoisen postauksesi koskien mentoreita ja olisin kiinnostunut verkostoitumaan  kanssasi” riittää.

Lähettäessäsi verkostoitumispyynnön kannattaa miettiä miksi sen teet. Jos kyseinen henkilö kysyisi sinulta syytä, osaisitko vastata? Samaa kannattaa miettiä myös kun saat itse pyyntöjä. Jos henkilö on suomalainen alasi asiantuntija, ei pyyntöä kannata poistaa vaikket henkilöä tuntisikaan henkilökohtaisesti, sillä LinkedInini tarkoituksena on yhdistää ammatillisesti samoista asioista kiinnostuneita henkilöitä. Jos pyynnöt tulevat intialaiselta puhelinmyyjältä maailman toiselta puolelta, kannattaa pyyntöihin suhtautua hieman skeptisemmin.


Step 3. Erottaudu muista hakijoista

Kuten muitakin someja myös LinkedIniä pitää käyttää aktiivisesti siitä hyötyäkseen. Suomalaisia profiileja on jo noin miljoona, joten erottuminen on tärkeää. Ovet unelmatyöhön eivät aukea pelkän profiilin teolla. Kirjoita päivityksiä, kommentoi muiden keskustelunavauksia, kasvata verkostoasi sekä vahvista asiantuntijabrändiäsi jakamalla oman alasi artikkeleja ja muita linkkejä. LinkedIniin jää helposti koukkuun kun luot itsellesi relevantin verkoston ja seuraat verkostosi toimintaa. 

Näkyvyyden maksimoimiseksi kannattaa suosia tekstipäivityksiä. Linkittäminen saa murto-osan tekstipäivityksen näkyvyydestä, sillä LinkedIn ei halua käyttäjiensä poistuvan alustalta. Älä siis jaa linkkejä sellaisenaan vaan kirjota päivitys ja lisää linkki vasta kommentteihin. ”Linkki kommenteissa” -päivitykset ovat hyvin arkipäivää tämän hetken LinkedInissä. Päivityksessä kannattaa rohkaista myös omaa verkostoasi toimimaan tai kommentoimaan (esim. ”Kommentoi mitä mieltä olet!”, ”Mitä mieltä sinä olet?”). Kun kirjoitat keskustelunavauksia jaottele päivityksesi selkeäksi ja aloita päivityksesi huomiota herättäen.

Viesti verkostosi kautta myös kirjoittamalla ja pyytämällä suosituksia, seuraamalla yrityksiä ja suosittelemalla kavereidesi taitoja. Aktiivisuus palkitaan profiilin katselukerroilla.


Step 4. Löydä unelmatyösi

Kun profiili on kunnossa on aika alkaa etsimään töitä. LinkedInin ”Jobs”-välilehdellä on paljon avoimia työpaikkoja, joihin pystyy myös asettamaan seuraajavahdin.  Monia töitä voi hakea myös Easy Apply-toiminnon kautta, jota klikkaamalla profiilisi lähetetään suoraa rekrytoijalle. Tämän lisäksi yritykset ilmoittavat avoimista työpaikoistaan sivujensa kautta. Itseäsi kiinnostavat yritykset kannattaa laittaa siis seurantaan.

Rekrytoijia ei kannata lähestyä ilman selkeää syytä, mutta mikäli mielenkiintoisessa työpaikkailmoituksessa on ilmoitettu yhteyshenkilön nimi voit lähettää hänelle viestiä ja kysyä lisätietoa tarjotusta työstä. Näin osoitat kiinnostustasi ja erotut muista hakijoista.  LinkedInissä yleisempää on, että head hunterit lähestyvät kiinnostavia kandidaatteja. Tästä syystä profiili kannattaa pitää ajantasalla ja aktiivisena.


Step 5. LinkedIn Premium - kyllä vai ei?

LinkedIn yrittää tarjota hyvin aktiivisesti käyttäjilleen sovelluksen Premium-versiota. Suomen LinkedInin yksi tunnetuimmista asiantuntijoista, Tom Laine, sanoo suoralta kädeltä sille ei. Rekrytoijalle ja head hunterille premium saattaa olla sijoitus, mutta tavallinen työntekijä ei juurikaan siitä hyödy. Myös sisällöntuottajan ja somekonsultin kannattaa harkita premiumin hankkimista. Oppimisalustan kautta pääsee katsomaan videokoulutuksia eri teemoista kuten sosiaalisesta mediasta, markkinoinnista ja myynnistä. Tämän lisäksi yrityssivujen kautta on mahdollista saada kiinnostavaa dataa esimerkiksi kilpailijoiden sivuista.


Teksti: Elina Hyvölä
Kuva: Brooke Lark / Unsplash

Ei kommentteja

Lähetä kommentti